Meningkatkan Ranking Alexa - Aku tak pandai..

4:48 PM adam 4 Comments

Menaikkan rangking alexa?? .. Kena buat ker... Penting ker.. Secara logiknya kena buat tetapi bergantung kepada individu yang memiliki blog tu sendiri. Adam pun dah nak start fokus untuk menaikkan rangking alexa ni.

Sebab bagi adam , salah satu kepuasan berblogging adalah melihat laman kita berada pada tempat yang terbaik walaupun kita bukan Otai Teknik SEO , bermain keywords dan sebagainya.

Apa Itu Alexa Rank ??
Alexa Rank ni satu web information yang bagi kita ranking dalam web atau blog kita .. Jadi kita tahu lah blog kita ni ranking nya macam mana .. Makin ok ke atau makin tak ok .. kalau number dia jadi makin tinggi tak elok la.. Jadi kita kena berusaha untuk mendapatkan nombor yang makin sedikit bilangannya .. Makin banyak trafik korang , makin bagus la ranking blog korang..

Kadang-kadang ada blog yang tak berkualiti, tidak ramai pengunjung tetapi menadapat rank Alexa yang baik. Apakah rahsia mereka?. Sekarang jom kita tengok bagaimana cara-cara untuk meningkatkan rank di Alexa:

1.Pasang Alexa toolbar di browser (Firefox atau IE) korang dan buatlah blog korang sebagai homepage pada browser tersebut. Jadi setiap kali korang mula untuk browsing internet maka halaman awal akan muncul ialah blog korang sendiri. Ini adalah langkah paling awal yang harus anda lakukan

2.Pasang widget Alexa Rank di website/blog korang.

3.Sarankan orang lain menggunakan Alexa Toolbar. Mintalah teman-teman maupun pengunjung blog korang untuk memakaiAlexa toolbar di browser mereka.

4.Mintalah teman untuk membuat review dan memberi rate pada profil website Alexa korang. Buatlah tulisan dengan topik tentang Alexa. Blogger lain sangat ingin sebenarnya untuk membaca tulisan tentang tips meningkatkan peringkat Alexa. Mereka akan membuat link dan menyebarkannya.

5.Sebarkan link URL korang di berbagai forum webmaster kerana para webmaster biasanya memasang Alexa toolbar di browser mereka.

6.Buat posting yang berkaitan dengan tips dan triks untuk webmasters. Sebarkan posting anda ini di Digg atau StumbleUpon dan forum webmaster.

7.Gunakan Alexa redirects untuk URL blog anda, seperti ini : http://redirect.alexa.com/redirect? www.domainanda.com. Buatlah alamat URL seperti ini pada saat anda memberi komen di blog orang lain atau pun sebagai signature pada forum yang anda sertai.

8.Mintalah CC atau cyber cafe membuat blog/website anda sebagai Homepage.
Cuba Alexa auto-surfs(?). Ada orang kata bahawa untuk blog baru dengan peringkat Alexa yang rendah, program ini mampu menaikkan peringkat secara tajam. Dan jangan digunakan untuk jangka panjang serta boleh bermasalah dengan Adsense jika ada. Jadi harap hati-hati menggunakannya.

Namun sebenarnya, cara utama yang mampu menaikkan rank blog korang adalah dengan cara memberikan kandungan blog yang berkualti hingga mampu membawa pembaca setia serta membangun link yang berkualiti dari blog lain ke blog korang. Jadi fokuskan cara bagaimana untuk menghasilkan blog yang berkualiti..

INGAT YE!!! PENTINGKAN KUALITI BUKAN KUANTITI..

Artikel ni adam buat hasil rujukan di pelbagai blog Otai-Otai.. Try n error..

4 comments:

Nadia said...

lama2 esok mesti lagi hot la adam narzuan..:)

Alex Irfani said...

kunjungan hangat.. kunjung balik yach. jangan lupa follow nya.. :D

ikaa said...

nice entry awkk

Bagus info ni terutama utk newbie mcm saya. thanks.