3 Faktor Utama Kegagalan Bisnes MLM

9:31 AM adam 1 Comments


Any successful entrepreneur will tell you that in order to be successful, you have to want to be successful and have a reason why you want to obtain success.

Setiap usahawan pernah menghadapi kegagalan. Ada yang gagal sekali, kemudian berjaya dalam percubaan kedua. Ada juga yang gagal berkali-kali tetapi masih tidak berputus asa kerana mereka percaya mereka boleh berjaya. Cuma masa masih belum tiba masanya.
Saya juga sama seperti usahawan-usahawan MLM yang lain, melalui liku-liku kegagalan dalam bisnes. Sedarkah kita, apabila kita gagal dalam sesuatu, maka kita lebih cenderung untuk mencari ubat ajaib atau magik bagi menyempurnakan hajat yang kita idamkan?
Sebagai contoh, apabila kita gagal dalam bisnes MLM buat kali pertama, kita akan menggunakan pelbagai kaedah untuk mencari jalan penyelesaiannya. Apa yang menariknya, di sini kita akan lebih teruja untuk mendapatkan sistem-sistem yang kononnya menjanjikan kejayaan dalam sekelip mata.
Antara janji-janji manis yang ditawarkan adalah seperti:
  • Kaedah berkesan untuk menaja 10 orang dalam masa 10 hari
  • Sistem autodownline yang hanya memerlukan anda goyang kaki
  • Dan banyak lagi ‘sales pitch’ yang terlalu hype serta janji-janji kosong
Sepertimana yang anda tahu, terlalu banyak laman web yang mengambil kesempatan terhadap usahawan MLM yang gagal bagi menguntungkan diri mereka menerusi janji-janji kosong ini. Jika dilihat dari perspektif positif, saya akui bahawa golongan ini bijak mengambil kesempatan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pasaran mereka.
Bagaimanapun, sudut negatif lebih menonjol apabila laman-laman web tersebut hanya akan terus menipu para si dia yang gagal untuk terus gagal dan terus ketagih mencari magik bagi memperbaiki kegagalan tersebut menjadi kejayaan serta merta.
Persoalannya sekarang… Kita sudah dapat lihat begitu banyak kegagalan dan tipu helah apabila menceburi perniagaan MLM. Adakah masih ada jalan untuk anda berjaya?

Anda Masih Mampu Untuk Kecapi Impian Dengan MLM

Saya tidak akan tabur janji-janji kosong kepada anda tetapi saya masih lagi berpegang kuat dan percaya bahawa masih lagi ada jalan untuk anda kecapi kejayaan. Bagaimanapun, ia memerlukan perubahan secara perlahan-lahan.
Apakah perubahan yang saya maksudkan ini?
Mengetahui faktor kegagalan… Kemudian mengubah kegagalan tersebut kepada faktor kejayaan. Konsep ini amat mudah untuk difahami. Jangan takut kerana apa yang perlu anda lakukan ialah betul-betul memahami 3 faktor kegagalan ini, kemudian bertindak segera bagi mengubahnya.

Faktor #1 – Kegagalan  Berkomunikasi

Ini adalah faktor kegagalan paling ketara yang dapat saya lihat apabila seseorang itu gagal dalam bisnes MLM. Terlalu ramai orang bergantung pada sistem yang disediakan oleh syarikat pengedar.
Bagi mendalami skil komunikasi yang efektif, maka anda perlu belajar bagaimana untuk bercakap dengan prospek anda atau ia lebih dikenali sebagai ‘first hand communication’. Ini juga sering disalah tafsir oleh segelintir usahawan MLM dimana mereka menganggap ‘first hand communication’ berkait rapat dengan ‘cold calls’ dan ‘personal calls’.
Bagi anda yang takut untuk bercakap, maka gunakan kuasa internet iaitu emel. Tahukah anda bahawa kajian di Amerika Syarikat menggunakan pemasaran emel sebagai senjata utama bagi membina hubungan yang baik antara prospek dan penaja?
Menerusi emel, ia membenarkan kita untuk berkomunikasi, berhubung, berkongsi pandangan serta nasihat dan memberikan motivasi tanpa perlu berjumpa dengan mereka.

#2 Peluang Perniagaan Yang Tidak Realistik

Ini bukan sahaja faktor kegagalan usahawan, tetapi ia juga telah memburukkan nama-nama besar syarikat MLM. Dalam zaman kemelesetan ekonomi ini, kebanyakkan syarikat pengedar sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan senarai pengedar aktif dalam jangka masa yang singkat bagi menggandakan keuntungan mereka.
Oleh demikian, mereka rela menawarkan peluang-peluang perniagaan yang langsung tidak masuk akal. Salah satu contoh yang dapat kita lihat ialah syarikat A dimana mereka menawarkan kereta-kereta mewah jika pengedar berjaya mendaftar downline baru dalam jangka masa yang ditetapkan.
Peluang tersebut nampak lumayan, tetapi sedarkah bahawa anda sebenarnya ke landasan hutang yang lebih besar? Bagi si pemula, amat mustahil untuk anda mencapai jumlah pendapatan yang besar dalam jangka masa yang singkat. Jika anda mampu pun, ia hanya akan bertahan untuk jangka masa beberapa bulan sahaja.
Oleh itu, pastikan anda meneliti semula syarikat yang anda sertai. Adakah peluang perniagaan yang mereka tawarkan realistik dan mampu dikecapi? Atau sekadar tawaran manis semata-mata?

#3 Tiada Matlamat dan Tiada Minat

Setiap kejayaan didorong oleh matlamat yang jelas serta tindakan drastik. Tanyalah sesiapa sahaja yang sudah berjaya dalam perniagaan MLM mereka, sudah tentu mereka akan jelaskan bahawa seseorang itu hanya akan berjaya jika mereka tahu ‘Mengapa’ mereka harus berjaya.
Menceburkan diri dalam bisnes ini tidak hanya berkait pada kemewahan material semata-mata. Bagi saya, setiap orang mahukan masa mereka sendiri supaya mereka boleh lakukan apa yang mereka suka dan boleh lakukan dimana-mana sahaja tanpa perlu risau tentang kerja.
Saya sentiasa mahu berjaya dalam apa jua yang saya lakukan termasuk bisnes MLM. Dalam masa yang sama, saya tidak mahu risau tentang masalah wang dan masa. Kerana kita sepatutnya tidak perlu menjadi hamba duit.

Kesimpulannya…

Untuk berjaya dalam bisnes MLM serta berjaya dalam hidup, anda perlu hargai apa yang anda lakukan hari ini dan cuba untuk seronok melakukannya. Apabila anda mempunyai keghairahan untuk berbisnes, maka kegagalan bukanlah penghalang.
Sentiasa ingat bahawa perniagaan MLM adalah perniagaan jangka masa panjang. Oleh itu, binalah hubungan yang baik dalam kumpulan anda. Jangan sesekali mementingkan diri sendiri. Cubalah yang terbaik untuk membantu kumpulan anda untuk mencapai tahap kejayaan yang lebih baik dari sebelumnya

1 comments:

Anonymous said...

cerita ni jujur dari saya
mulanya saya x pernah percaya program2 jutawan kt internet ni
maklumlah,banyak sgt penipuan sampai berpuluh-puluh ribu ringgit bile tgok tv
tu yg x berani nak join.then,masa tu saya nak beli alat cosmetik kt internet..malas nak g kedai..hehe
so,nak beli online jela..then,saya masuk kt blog akak sorg ni
ni link blog die http://babytomeimall.blogspot.com/ n terbaca pasal die join kelab jutawan
aq pn cam x percaya la. then aq klik kt link yg die ade kt blog die tu. aq x puas hati lg,aq email die n tanye pasal program kelab jutawan tu.
n die cakap cmni
'On Jun 13, 2011 1:51 PM, ''Lina Baby'' wrote:

testimoni KJ semua bukan direka...semua adalah testimoni sebenar

saya dah join start 16 mei 2011

komisen terkini saya dpt rm 2360

benda ni kena rajin dan sabar...saya tak boleh nak tetapkan brp tempoh u boleh dpt hasil..tp bergantung atas usaha dan kerajinan anda


then,aq pn google gk tentang program ni. semua yg aq baca ckp puas hati n yg bagusnye,ade yg membimbing. afta semua yg x puas hati tu terjawab,baru aq g bank in duit..
lps tu aq ajk bf aq join.afta die join,aq pn dpt komisyen.bile dh nampak duit masuk,barulah aq percaya kt kelab jutawan ni.
cerita ni aq x reka2. ni realiti.maybe ade kalangan korg ckp aq tipu. buat ape aq nk tipu. kalau aq tipu aq x dpt ape2 pn.dapat dosa ye r.ALLAH tu ade kt mana2.ingat tu.
eh ceramah agama pulak aq ni. haa. utk korg yg ada masalah wang,hutang etc..boleh klik link ni


http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=azraine

then,terpulang kt korang nk join ke x..kalau minat join.anda akan diberi tunjuk ajar oleh para ahli seperti mana mereka ajar saya.

oh ye.kelab jutawan ni ade no pendaftaran.kalau korg x percaya,korg boleh cari sendiri.kalo betul bile korg join korg kene tipu,pergila balai polis dgn bangganye.hehe.

Forum kelab Jutawan Telahpun mempunyai No. Pendaftaran....jika Ada Yang bertanya tentang Pendaftaran Perniagaan,inilah No. Pendaftaran tersebut: 002046530-W (Sujairi KJ Enterprise)..Selamat menjalankan Biz Kelab Jutawan tanpa Was-Was lagi!!!!!