Menjadi Jutawan MLM

11:05 AM adam 2 Comments

Boleh jadi jutawan ke dengan bisnes MLM? Itulah persoalan yang sering prospek ajukan kepada saya setiap kali mereka mengunjungi web InterNetworking saya. Kenapa tidak? Sudah berapa ramai usahawan MLM yang telah menjadi jutawan, betul tak? Malangnya ramai yang menyertai MLM beranggapan akan menjadi kaya atau jutawan dalam masa yang singkat. Dengan tanggapan beginilah yang telah menjadikan bisness MLM dibenci oleh ramai orang. Mana taknya; buat sebulan dua, masih tak kaya raya, mulalah salahkan MLM. Salahkan upline kerana ajak menyertai MLM. Betul tak?

Sebab itu saya berpandangan bagi sesiapa yang ingin menyertai perniagaan MLM, anda kena betul-betul faham dengan konsep perniagaan MLM. MLM ialah singkatan dari Multi Level Marketing. Istilah ini merujuk kepada sebuah sistem perniagaan, dimana pemasaran produk dilakukan oleh individu yang bebas dan tidak terikat dengan kontrak kerja dan majikan.Individu tersebut akan membentuk sebuah jaringan kerja untuk memasarkan produk syarikat. Dari hasil penjualan peribadi dan jaringannya, setiap bulan syarikat akan membayar komisyen dalam bentuk bonus dan sebagainya.Disebabkan MLM dijalankan menggunakan mekanisme pemasaran di jaringan, maka MLM disebut juga dengan Network Marketing. Penggiat MLM disebut Networker.

Dengan definisi di atas, konsep perniagaan MLM adalah dengan jaringan atau ‘network’, dan tanpa jaringan semestinya usahawan MLM tidak boleh berjaya. sebab itulah saya rasa macam nak ketawa apabila ada orang bertanyakan saya, “bisness MLM yang awak buat ni kena cari orang bawah ke?”
Kalau kita perhatikan, ramai yang berjaya dalam MLM kerana mereka berjaya mendapat jaringan usahawan yang ramai dalam kumpulan mereka.Pelik kan? Bagaimana mereka ini berjaya mendapat ramai yang begitu komited dalam perniagaan MLM,sedangkan terdapat sebilangan yang membenci dengan MLM.
Apa rahsia kejayaan mereka? Adakah produk syarikat MLM tersebut bagus? Atau Upline mempunyai kuasa memujuk yang cemerlang? Sebenarnya, produk yang bagus tidak menjanjikan kejayaan dalam perniagaan MLM. Apa yang penting adalah cara pemasaran berkesan, maksud pemasaran di sini, adalah pemasaran untuk mendapatkan prospek dan juga pembeli barang.

Bagaimana untuk berjaya dalam pemasaran MLM? Saya berpandangan kita perlu mengikut peredaran zaman. Kalau suatu masa dahulu, penggiat MLM menggunakan cara ketuk pintu rumah orang yang tak dikenali, promosi kepada rakan-rakan dengan mengadakan parti, ajak kawan keluar makan dan promote peluang perniagaan, tetapi sekarang ini cara tersebut sudah tidak berkesan lagi. Anda perlu menggunakan internet untuk mempromosikan peluang yang ada. Inilah dinamakan InterNetWorking!!!
InsyaAllah, dengan cara yang betul, niat yang ikhlas, semua orang boleh jadi Jutawan MLM sekiranya anda komited dengan apa yang dilakukan.

2 comments:

Jay said...

T.Kasih atas maklumat.
bisnesparttimeterhebat.blogspot.com
60177304679

Jay said...

T.Kasih atas maklumat.
bisnesparttimeterhebat.blogspot.com
60177304679