Kenapa perlu “DOWN” kalau kita yakin kita akan sampai ke destinasi bergelar JUTAWAN!

11:45 AM Adam Narzuan 0 Comments

Dalam tempoh seminggu, beberapa orang rakan niaga saya menyuarakan rasa “down” mereka melakukan peniagaan. Bunyinya bagai amat susah untuk berjaya dalam perniagaan yang dilakukan sekarang. Putus asa, terasa tidak bersemangat, frust, bercampur gaul dan seterusnya mewujudkan kronologi perasaan putus asa ini.

Bagi saya itu NORMAL! Sememangnya kita dicipta oleh Allah memiliki sifat yang unik. Sekejap kita merasakan kita terlalu bermotivasi, seketika selepas itu kita berasa amat dukacita terhadap persekitaran yang menekan. Sekali lagi, ia normal sahabatku!

Ayuh kita senaraikan satu persatu masalah yang “biasa” dihadapi apabila berhadapan dengan prospek.
  1. Rejection! Rejection! Rejection!
  2. Saya tidak mahu bisnes
  3. Saya tidak ada duit untuk bermula
  4. Saya MALAS
  5. Cukuplah dengan apa yang saya ada sekarang. Kenapa mahu lebih?
  6. Saya sedang buat bisnes yang lagi lebih elok
  7. Tools yang tidak mencukupi
  8. Halangan daripada persekitaran
  9. Kurang ilmu
  10. Dan banyak lagi…..
Bayangkan, walaupun baru setahun jagung dalam perniagaan ini, ayat-ayat diatas sudah mula datang kepada kita bak peluru berpandu yang ditujukan kepada musuh dimedan perang, ia akhirnya membuatkan kita tewas tanpa sempat berbuat apa-apa.

Sahabatku… andai ini terjadi kepadamu,ingatlah kita memiliki satu SENJATA yang amat hebat yang diberikan oleh Allah bagi semua makhluk ciptaannya. Tapi sayang, ia hanya mampu digunakan oleh segelintir dari kita.

Apakah senjata tersebut? Ia adalah akalmu! dan akal itu boleh digunakan untuk kita tentukan MINDSETTING kita.

Yes! Mindset! Mindset! Mindset! It’s all about MINDSET!
Sekarang kita dalam perlumbaan untuk menjadi seorang JUTAWAN. Mindset kita seharusnya adalah seorang JUTAWAN. Jangan terlalu difikirkan soal kenapa orang tidak berminat, jangan terlalu difikirkan orang menghalang. Kenapa? Kerana minda sudah diset untuk menjadi jutawan. Apa sahaja halangan pasti kita akan tempuh dengan tenang.

Kenapa perlu “DOWN” sedangkan kita PASTI akan sampai ke pentas itu..
Dan jika berlaku rejection, NEXT sahaja. Bukan prospek yang tentukan anda success dan berjaya. tetapi DIRI kita sendiri!

Yakinlah, kita akan sampai ke situ, yakin dengan sepenuh hati. Anda akan success! Pujuk hati bahawasanya, anda luar biasa HEBAT.

Visualizekan, bayangkan yang dalam tempoh setahun, dua tahun daripada sekarang anda BERGELAR JUTAWAN! Berada di PENTAS JUTAWAN, berkawan dengan rakan-rakan JUTAWAN, memiliki apa yang JUTAWAN miliki, membahagiakan keluarga dengan keperluan yang sekarang hanya mimpi, dan paling penting, KITA AKAN LAHIR SEBAGAI JUTAWAN YANG BERIMAN! Orang yang ISLAM BOLEH BANGGAKAN dalam soal pembangunan ummah. Bayangkan kita JUTAWAN dan rakan-rakan yang “reject” kita masih di takuk yang lama.

Anggap masalah sekarang adalah nilai yang perlu dibayar untuk mendapat title JUTAWAN.
LAWAN TETAP LAWAN, LAWAN SAMPAI JADI JUTAWAN! Fight sahabatku sekalian, FIGHT! InsyaALLAH kita akan sampai KE DESTINASI itu! Amin!

0 comments: