Kenapa perlu bisnes? …Part 1: Berapa nilai harga diri kita?

11:49 AM Adam Narzuan 0 Comments

   
          
Berapakah gaji sebulan yang di peroleh di tempat kerja? Soalan tersebut diajukan oleh seorang sahabat bernama Ahmad kepada temannya Bakar.

Dengan penuh jujur dan rasa bangga, Bakar yang ditanya menjawab, RM2000! Cukup besar baginya gaji seorang yang bergelar graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian di universiti. Masakan tidak, sahabat yang lain hanya menerima gaji pokok sekitar RM1800 sahaja.

Taksub dengan “Nilai” gaji yang diperoleh dirinya, Bakar beranggapan yang Ahmad akan berasa iri hati dan akan menghormatinya atas dasar nilai dirinya lebih tinggi berdasarkan gaji berbanding sahabanya itu.
Hakikatnya tidak, kenapa? Jawapan Ahmad mudah,

“Itulah NILAI harga diri anda, RM2,000 sahaja sebulan selepas belajar selama 16 tahun! Dan jika ditolak dan dicongak dengan bayaran untuk komitmen bulanan dan hutang-hutang tertunggak, dari RM2000 sebenarnya tinggal RM200-RM300 sahaja. Itu pun untuk makan, sekali lagi, NILAI diri anda Bakar adalah RM300 sahaja sebulan! Jika mahu buat perbandingan, nilai iPhone, kereta, adalah lebih tinggi! Muhasabahlah”

******************************************************************************

Jika bekerja, ukuran nilai adalah bergantung kepada kelayakan sijil, degree dan sebagainya. Semakin tinggi kelayakan, maka semakin tinggi apa yang bakal diperoleh. Dan “Nilai” gaji adalah tetap.
Berlainan dengan perniagaan, Ia bergantung sepenuhnya terhadap usaha yang kita curahkan untuk memastikan perniagaan berjaya. Jika pendapatan yang kita peroleh RM100,000 maka itulah nilai atau “value” diri dan perniagaan kita. Ia boleh diukur secara terus dan jelas. Pendapatan adalah tidak malar.

Tetapi kenapa perniagaan sangat dianjurkan, kerana nilai ini boleh dipertingkatkan selaras dengan usaha dan strategi yang dijalankan. Untuk menambah “value”, kita perlu berusaha lebih.

p/s: Ayuh, kita bermuhasabah diri untuk jadi lebih baik! InsyaALLAH

0 comments: