Motivasi Perniagaan : Budaya Niaga Melayu

6:36 PM adam 0 Comments



Suasana dalam negara yang menyaksikan perkembangan pesat dalam perniagaan menimbulkan satu dilemma kepada masyarakat Melayu. Di satu sudut sebahagian masyarakat menganggap baik aktiviti perniagaan, tetapi tidak kurang pula mereka yang beranggapan perniagaan ini adalah urusan dunia dan berfokus kepada matlamat menggumpulkan harta duniawi semata-mata. Kumpulan yang kedua ini menganggap bidang perniagaan kurang penting dan kurang prioriti berbanding urusan akhirat yang lebih kekal abadi. Bagi kumpulan ini, seperti sering kita dengar di ceramah ceramah agama, harta itu hak duniawi dan tetap ditinggalkan setelah pemilik harta tersebut meninggal dunia.

Dengan keadaan yang demikian, bidang perniagaan melemparkan satu cabaran berat kepada minda Melayu. Ini sedikit sebanyak meninggalkan kesan negatif kepada minat, kesungguhan, kecekalan dan kemampuan kita dalam perniagaan dan kepada kedudukan ekonomi dan kesejahteraan ummah pada amnya.

Fahaman sebegini gagal mendalami kesan positif kemajuan kepada kemakmuran, kekuatan, kesejahteraan dan keyakinan diri ummah. Ia gagal menghargai setiap muslim yang berjaya yang mampu menunaikan fardu zakat dan sedakah yang dituntut oleh Islam.

Renung-renungkan...


0 comments: